dimarts, 2 d’octubre del 2012

L'escola inclusiva com a opció

És evident que tots els nens són diferents, per això el sistema educatiu de cada país s’ha d’adaptar a les pròpies situacions. Ja fa 20 anys es va modificar l’antiga llei d’ensenyança, llei LOGSE, per tal de facilitar la inclusió dels nens amb necessitats educatives específiques. Avui es fa necessari que l’actual llei LOE s’adapti també a la inclusió dels nens immigrants que arriben a Catalunya, juntament amb la inclusió dels nens amb necessitats educatives específiques.

Fins fa una dècada aproximadament, les nostres escoles tenien un sistema d’educació diferenciat. Això significa que hi havia escoles ordinàries, escoles especialitzades en educació per als nens amb necessitats educatives específiques i els pocs immigrants que hi havien comptaven amb aules d’acollida, aules on hi havia professors que ajudaven als alumnes a posar-se al nivell dels seus companys, separats de l’aula ordinària.
Ara fa uns anys, les aules de les escoles catalanes es van començar a omplir de nens immigrants que venien de diferents cultures i mons; les aules d’acollida es van començar a col·lapsar i l’educació diferenciada començava a fer fallida. A partir del 2003 la Generalitat de Catalunya va començar a impulsar l’educació inclusiva i tres anys després, en el 2006, 111 escoles de Catalunya ja havien eliminat l’educació diferenciada. 

Les aules inclusives fomenten una educació en la qual tots els alumnes troben el que necessiten en el mateix espai, sense haver de desplaçar-se a una altra aula o centre. Per tant, hi conviuen nens i nenes sans, amb problemes físics, amb problemes mentals lleus i immigrants, compartint les mateixes eines amb un concepte compartit fonamental: la classe com a comunitat. Segons els directors del Center for Integrated Education and Community, Pearpoint i Forest, l’educació inclusiva es basa en un canvi d’actitud per part del professorat i de l’alumnat, una educació basada en valors i sobretot en considerar que la classe és un tot. 

Tot i això, i segons la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, l’actual llei d’Educació no té una aposta clara cap a l’educació inclusiva i deixa en certa arbitrarietat el fet d’adoptar una educació inclusiva o no. S’haurà de continuar considerant l’escola inclusiva com a opció voluntària per a les escoles.

Redacció EduCa't amb qualitat!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada