dimecres, 31 d’octubre del 2012

Què és el TDAH?

Crina Raventós, pedagoga
i psicopedagoga
Experts - La pedagoga i psicopedagoga, Cristina Raventós, explica què és el Transtorn per Dèficit d’Atenció amb hiperactivitat (TDAH), quins símptomes presenten les persones que el pateixen i quins tipus de transtorns de TDAH existeixen.


El  trastorn per dèficit d’atenció −amb o sense hiperactivitat−  és un trastorn d’origen neurobiològic que es caracteritza per la presència de tres símptomes:
-         Dèficit d’atenció
-         Impulsivitat
-         Hiperactivitat
Ara bé, s’identificarà com un trastorn quan aquests símptomes o els comportaments que se’n deriven s’observen amb molta major freqüència i intensitat que en els nens o adolescents d’igual edat. A més a més, també interfereix en la vida quotidiana a casa, a l’escola i en el seu entorn general.

S’ha de tenir present que no tots els nens i adolescents amb aquest trastorn manifesten els mateixos símptomes i amb la mateixa intensitat. Així mateix, existeixen tres tipus de trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat:
-  Preferentment de dèficit d’atenció  (inatent).
- Preferentment hiperactiu/impulsiu.
- Tipus combinat (presenta símptomes atencionals i hiperactius-impulsius).
Dins d’aquestes tipologies podem trobar perfils d’alumnes completament diferents. El tipus amb predomini d’inatenció és un nen que sembla que no escolti quan se li parla directament, que somia despert, que li costa posar-se en marxa i que, sovint, oblida o perd coses. També acostuma a distreure’s i a valorar qualsevol soroll o estímul irrellevant i a l’aula generalment es mostra passiu, passa desapercebut.
Per contra, el nen predominantment hiperactiu-impulsiu es mou d’un lloc a un altre en moments inapropiats, s’aixeca sovint de la cadira i acostuma a interrompre converses i activitats. Té dificultats per dedicar-se a tasques o jocs tranquils i parla en excés. El comportament d’aquest nen pot resultar molest i sovint preocupa molt quan, a més a més, hi ha manifestacions d’agressivitat tant a l’aula com dins del marc familiar.
Així doncs, aquests dos perfils de nens estan enmarcats dins del mateix trastorn però en molts aspectes són diferents. A més a més, hem de tenir en compte que el TDAH sovint presenta comorbilitat amb altres trastorns  que poden afectar a l’estat d’ànim com el trastorn negativista desafiant, el trastorn de conducta, la depressió i d’altres que afecten l’aprenentatge com la dislèxia,  la discalculia, la disgrafia...
Tot i els problemes que comporta el TDAH, cal esmentar que és un dels trastorns més sensibles a l'acció educativa de l'entorn. Per això, una detecció primerenca −des de la família o l'escola−, un diagnòstic correcte i un bon maneig psicopedagògic, familiar i, en alguns casos, mèdic, afavoreixen el bon pronòstic del nen afectat.

Cristina Raventós, col·laboradora d'EduCa't amb qualitat!

Pot interessar-te també:

dimarts, 30 d’octubre del 2012

Les TIC a l'aula


Models educatius - Mares i pares, avis i àvies, i fins i tot les generacions dels vint i pico hem passat moltes hores davant la pantalla de l’ordinador investigant com funciona la web 2.0 o simplement aprenent com guardar un arxiu. Els nens i nenes del segle XXI demanen tablets als Reis Mags i donen lliçons als adults sobre com utilitzar Internet. Ells, que han nascut en una societat anomenada societat de la informació necessiten la integració de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en la seva vida diària, és a dir, a l’escola.

Per això, i malgrat les famoses retallades, és necessari ampliar els equipaments de les aules de Catalunya, amb el fi que l’aprenentatge dels alumnes no es quedi coix. L’ús de les TIC ha d’estar present des del primer curs de primària i per això, es necessari també que els professors i professores iniciïn un procés d’aprenentatge per aprendre a ensenyar aquestes noves tècniques, dins d’aquesta nova societat.

L’aplicació de les TIC a les aules, d’una forma lúdica, dinàmica, informativa i comunicativa, ajudarà al desenvolupament cognitiu, emocional, social, comunicatiu i psicomotor dels alumnes. Les TIC ajuden a l’alfabetització digital dels estudiants, a la comunicació entre professorat i família i a la relació entre professionals de la comunicació. L’aplicació de les tecnologies de la informació i comunicació, a més de ser 100% educatives, són lúdiques i ajudaran als alumnes a aprendre d’una forma diferent i a potenciar les habilitats que en un futur, no tan llunyà, necessitaran.

Trobareu informació ampliada de les TIC a la nostra principal font per fer l'article.



Redacció EduCa't amb qualitat!

dilluns, 29 d’octubre del 2012

Per l'educació pública, cap retallada

 Actualitat - Unes 50.000 persones, segons l’organització, han participat a la manifestació del dissabte 27 d’octubre contra les retallades d’ensenyament per part del govern català i espanyol. El secretari general de CCOO, Joan Carles Gallego, i el secretari general de la UGT, Josep María Álvarez, encapçalaven la marxa sota la protesta “Per l’educació pública, cap retallada”. A més, molts pares i mares amb fills i altres sindicats de professors han participat a la manifestació. Els dirigents d’Iniciativa Verds, Joan Herrera, i d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueres, també hi han assistit.
Foto de Danny Caminal. Font: El Periódico

La manifestació ha enfilat plaça Urquinaona fins a la plaça Sant Jaume amb el predomini de les samarretes grogues, símbol de les protestes en contra de les retallades en aquest àmbit. Fins i tot ha comptat amb la participació del nou moviment “iaioflautas” els quals argumentaven que lluiten per als drets dels seus nets.

Entre d’altres coses, es protesta en contra de les retallades en les subvencions i beques (com per exemple la del menjador), la reducció d’hores lectives dels professors i de l’augment del nombre d’alumnes per aula. També es queixen que el professor substitut no arribi a l’escola fins el desè dia de baixa del professor titular.
Redacció EduCa't amb qualitat! 

Pot interessar-te també:

divendres, 26 d’octubre del 2012

Els caps de setmana no són avorrits!

Activitats - Aquest divendres no et portem una proposta per distreure’t durant el cap de setmana amb els teus fills…et portem alguna cosa millor: un portal amb el recull de els millors espectacles de cada setmana. A que no sona gens malament?

Estem parlant del web PetitBCN el qual es defineix com: “un butlletí setmanal gratuït d'informació sobre activitats per a realitzar amb nens d'entre 0 i 14 anys a Barcelona i les seves localitats pròximes”. El funcionament és molt senzill, et subscrius a la pàgina web de forma totalment gratuïta i cada dimecres reps al teu correu electrònic activitats de lleure diferents, i sobretot, divertides.

Per a aquest cap de setmana, entre d’altres coses, PetitBCN recomana anar al Jardí Botànic, per celebrar l’arribada de la tardó o optar per La Flauta Màgica, una obra de teatre amb titelles a la Sala Àtrium de Barcelona.

Que passeu un molt bon cap de setmana!

Redacció EduCa't amb qualitat!

dijous, 25 d’octubre del 2012

No a l'"espanyolització"

Actualitat - El Gabinet d'Estudis Social i Opinió Pública (GESOP) ha publicat els resultats d'una enquesta preguntant als catalans si els hi sembla bé la proposta del ministre Wert referent a "espanyolitzar" els alumnes. La resposta ha estat rotunda: el 87,3% dels enquestats rebutgen la idea mentre que el 8,8% hi està a favor. A més, l'estudi també fa referència a la necessitat d'ampliar la presència del castellà i la història d'Espanya a les aules, el resultat del qual ha estat 60% en contra i 30% a favor.

Font Sindicat CCOO Ensenyament Catalunya


Aquestes qüestions també han tingut resposta en l'àmbit polític. El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha aconseguit posar d'acord a totes les forces polítiques catalanes. Des de CiU i PSC, passant per ERC, ICV-EUiA i SI fins PP i C's estan d'acord en què no és necessari iniciar un procés d'espanyolització dels alumnes catalans. Tot i això, en la segona pregunta hi ha diferents opinions. 

Pel que fa a la població, són els més joves el que defensen el currículum educatiu tal com està, i els més grans els que volen canviar-lo i "espanyolitzar-lo" com pretén el ministre.

Font: Sindicat CCOO Ensenyament Catalunya


Redacció EduCa't amb qualitat!

dimecres, 24 d’octubre del 2012

Pensant en veu alta

No sóc mestra per tapar forats!

Opinió - És un dilluns assolellat. Sona camins de Sopa de Cabra per indicar-nos que comença la jornada escolar. Em cordo la bata i em dirigeixo cap a la porta d’entrada on rebo a tots els nens i nenes de p4 i p5. Els hi vaig dient “bon dia” un a un tot i que la majoria només em saluda amb la mà, em somriu o, com a molt, em diu “hola”. Són pocs els nens i nenes que els hi surt, de manera natural, aquesta fórmula tan senzilla de saludar-se al matí.

Vaig a buscar el meu horari per saber quina classe em toca. Encara no el tinc gaire interioritzat ja que aquest curs he trigat una mica a començar les classes de manera sistemàtica. El dia 1 de setembre va arribar la mestra tutora de P5 amb la baixa a la mà (la noia estava a punt de ser mare!). Per nosaltres, però, això suposava no poder respirar tranquils fins que no sabéssim si el departament enviaria algú abans del 12, dia en què començarien les classes pels alumnes.

Finalment, va arribar el dia de començar i no teníem substitut. Així que jo, mestra de suport, vaig haver d’encarregar-me de fer l’adaptació dels primer dies d’escola amb el grup classe tot i que no seria la seva tutora durant el curs. La classe, evidentment, no estava muntada (ni cartells, ni fotografies, ni material organitzat, ni noms dels nens a les taules,...). Vaig començar a fer el que creia més urgent sense saber si li semblaria bé a la persona que vingués després o s’estimaria més organitzar la classe d’una altra manera. 

Al cap de 7 dies, per fi, va arribar la mestra interina que faria de tutora. Amb el curs començat i un grup de 26 alumnes als quals va haver de conèixer, la nova mestra va haver d’adaptar-se ràpidament al ritme de l’escola per començar a organitzar els grups, les dinàmiques de treball, etc..

D’això ja fa un mes, però encara no recordo gaire bé el meu horari perquè, quasi cada setmana, hi ha alguna sessió que no puc fer perquè he d’anar a substituir algú. Així que, aquests alumnes que en principi han de rebre un suport més individualitzat per sessions a la setmana, que es desdoblen per treballar de manera més vivencial o que van a l’aula de racons a jugar una tarda, o al gimnàs a fer psicomotricitat,... són els principals damnificats que la mestra de reforç (o la d’anglès o la de música...) sigui més aviat una mestra per tapar forats. 

Potser vist des de fora, des de les oficines del govern o fins i tot des d’algunes de les cases d’aquests infants, això no té la importància que nosaltres li donem, però realment cada dia es fa més difícil fer la nostra tasca dins d’una societat immersa en uns valors individualistes, capitalistes i ara, a més, amb un estat d’ànim convuls per la crisi que ens afecta.

Si això li sumem que cada vegada tenim més alumnes per aula, que els mestres tenim menys hores per reunir-nos i que els suports personals i materials van escassejant.. com podrem fer bé la nostra feina?

A principi de curs també em va tocar anar a substituir 45 minuts la mestra de P3, una classe d’uns 25 nens i nenes d’entre 2 i 3 anys que estan en ple procés d’adaptació a l’escola. Vaig viure la sortida del migdia amb molta angoixa: els que anaven al menjador ploraven, jo no em sabia cap nom (no els coneixia!), i el moment de sortir es va eternitzar. Les famílies em preguntaven perquè un portava els pantalons canviats o perquè l’altre tenia una petita rascada. Jo no els podia respondre perquè desconeixia el què havien havien fet durant tot el matí, només portava 40 minuts amb ells! Aquell dia, vam donar una imatge no gaire positiva a les famílies i a més, em vaig sentir molt malament.

Però és culpa nostra? Com pot ser que una mestra estigui de baixa i el departament trigui 10 dies lectius -2 setmanes- a enviar un substitut? Com poden pretendre que per una classe de P3 hi passi un mestre diferent cada hora durant tants dies? Com podem assegurar una bona adaptació, un bon vincle emocional d’aquests infants amb l’escola en aquestes condicions?

Si a tot això li sumem que els mestres cada curs tenim una hora menys a la setmana per reunir-nos, parlar, prendre decisions, preparar materials,... com podem fer una bona tasca com a equip? Oi que els metges es reuneixen per decidir si cal operar un pacient? Oi que una escola és també una comunitat? Com podem dissenyar i dur a terme una mateixa línia d’escola si ens passem les hores tapant forats per les classes i quasi ni ens veiem?

En fi, encara som joves i no m’agradaria gens donar una imatge de fatiga i cansament, però si que penso que els ideals amb els que tots els mestres comencen i acabem els estudis de magisteri, s’esvaeixen com els camins de la cançó gràcies a la política del departament i del govern espanyol. Tal i com diu la cançó, hem de tornar a començar perquè, si seguim per aquest camí, sí que serà massa tard per aquests nens i nenes que estan rebent una educació que dista molt de la de qualitat que tots volem per ells i elles i per el nostre futur com a societat i com a país.

Alba Ramírez, col·laboradora d'EduCa't amb qualitat!

dimarts, 23 d’octubre del 2012

L'èxit del sistema educatiu finés


Models educatius - L’informe PISA es publica cada tres anys i té l’objectiu d’examinar el nivell educatiu que tenen en diferents matèries escolars els estudiants de diferents països d’una mateixa edat. En l’últim, publicat al 2009 (aquest any han de publicar el següent), Finlàndia es trobava en el número tres de tot el món i el primer país europeu. Tot els ministeris d’educació europeus van fixar-se, llavors, en el model finés.
Foto de lago Laz
Tot i tenir una població cada cop més envellida, tots els partits polítics finesos aposten per el mateix sistema educatiu, sense originar conflictes segons els seus idearis polítics. Ja l’any 1977, les aules fineses van apostar per una educació igual i d’alt nivell per a tots els estudiants, però, a més, els estudiants immigrants reben educació de la seva llengua materna al mateix temps que aprenen el finés. A més, el control de les escoles està descentralitzat i és portat a terme per un òrgan independent del govern central.

L’ordre, la neteja, el silenci i el respecte dins l’aula són valors inculcats als nens i nenes de Finlàndia per encarar la classe. L’alumne té una gran llibertat dins l’aula i és conscient en tot moment que ell o ella és el principal responsable de la seva educació. Els alumnes amb necessitats específiques reben ajuda a la mateixa classe i durant els primers dos anys de primària, ja que normalment el professor té un ajudant i el grup classe té un màxim de 21 alumnes. Una de les claus en l’èxit de l’educació és la cultura de la motivació.

A més, la de magisteri té molt prestigi i qui vol ser mestre ho és per vocació. El professorat té un gran nivell educatiu, ja que després de la carrera, enfocada a la investigació, han de superar un màster de cinc anys i fer pràctiques.

Creus que un model semblant funcionaria a Catalunya? 

Redacció EduCa't amb qualitat! 

dilluns, 22 d’octubre del 2012

La Marató de TV3 comença la campanya de sensibilització per centre educatius

Actualitat - La campanya de sensibilització de la Marató de TV3 comença avui a impartir conferències divulgatives als centres educatius i cívics de Catalunya. Al voltant de 300 professionals de la salut expliquen als estudiants de secundària què és el càncer, què es pot fer per prevenir-lo i quins tractametns poden curar-lo.

Com a suport de les sessions, la Fundació edita un DVD divulgatiu que inclou descripcions mèdiques i testimonis de malalts per fer més entenedores les explicacions sobre les malalties.

Us deixem informació que us pot ser d'interès i que proporciona la Fundació de la Marató:

Si sou un centre educatiu o una entitat i esteu interessats a rebre una conferència sobre càncer, poseu-vos en contacte amb l’Oficina de Benestar Social i de Família més propera. Per a més informació, podeu trucar als telèfons 93 444 48 44/97.
Si ets un professional de la salut i vols impartir sessions divulgatives, pots posar-te en contacte amb l'àrea de conferències de la Fundació La Marató de TV3, a través dels telèfons 93 444 48 44/97.

Redacció EduCa't amb qualitat!

Santillana treu un web amb material de recolzament i reforç per estudiants

Actualitat - L’Editorial Santillana treu un web personalitzat anomenat  Tareas y más per ajudar als alumnes de primària, secundària i batxillerat. La idea és posar a l’abast dels alumnes i dels seus pares, materials de recolzament i reforç per simular una espècie de “professor particular 2.0”.




El seu funcionament és molt senzill. Només cal que els alumnes es donin d’alta com a usuaris amb el permís d’un adult i deixar les seves preguntes o dubtes a l’apartat corresponent i rebran la resposta al moment. A més d’una base de dades amb articles, fotografies, gràfics, manuals de Matemàtiques, Llengua, Física i Química, el web conta amb un servei d’atenció personalitzada actiu durant les 24 hores del dia per resoldre dubtes.


La subscripció pot ser d’un mes, de tres o de 10 i costarà 11,95€, 32,85€ i 99,50€ respectivament.
Pots trobar més informació a la web de Santillana o a l'article del País
Redacció EduCa't amb qualitat!

divendres, 19 d’octubre del 2012

La Festa dels Súpers

Activitats - Com cada any el Club súper 3, programa infantil emès a Televisió de Catalunya, celebra La Festa dels Súpers. Enguany serà la tretzena edició de la festa i sembla ser que no tenen intensió que sigui la última, ja que cada any té més i més èxit. Amb l'eslògan: “Em moc, em moc, m’agrada l’esport!", els protagonistes del Club fan una crida a tots els Súpers a assistir a la festa i els motiva, al mateix temps, a practicar qualsevol esport.
La Festa dels Súpers es celebra aquest cap de setmana, dissabte 20 i diumenge 21, a Montjuïc. Des de la pàgina web de l'organització s'hi expliquen moltes facilitats per tal d'arribar al recinte, com poden ser metros, autobusos, FGC i RENFE.

A més d'espectacles de música i teatre, els nens i nenes que hi assisteixin i també els pares i mares, podran participar a diverses activitats: jocs, tallers, concursos, una gran gimcana i com no, diferents tipus d'esports.

Així que aquest cap de setmana no ho dubteu, aneu a la Festa dels Súpers!

Que passeu un bon cap de setmana!

Redacció d'EduCa't amb qualitat!

dijous, 18 d’octubre del 2012

Seguiment desigual de les famílies catalanes

Actualitat - La jornada de vaga convocada per avui per la Confederació Espanyola d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes (Ceapa) ha tingut un baix seguiment per les famílies catalanes. La principal federació d'ampes - que no està associada a la Ceapa - no ha cridat els seus afiliats a mobilitzar-se. El poc seguiment de la vaga ha estat degut, principalment, per la presipitació amb què s'ha convocat i, sobretot, per la falta d'alternatives que tenien els pares per deixar els seus fills.



En la majoria de centres públics de Catalunya, la jornada lectiva s'ha dut a terme amb normalitat. Només en alguns instituts de Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Badia del Vallès i el barri de Gràcia de Barcelona hi ha hagut una majoria de pares que no han portat els seus fills a classe.



Ha sigut doncs, una jornada de vaga amb seguiments desiguals a Catalunya, mentre que a Madrid, Astúries i Andalusia, la Ceapa xifra el seguiment en un 80%. El Ministeri d'Educació però, rebaixa la xifra al 23%. Recordem també, que el Sindicat d'Estudiants també ha secundat la vaga i que, amb el dia d'avui, ja és la tercera jornada de protestes que fan aquesta setmana.



Redacció EduCa't amb qualitat!

dimecres, 17 d’octubre del 2012

No caiguem en una dictadura legislativa

Opinió - "El nostre interès és espanyolitzar els catalans". Aquestes set paraules han revolucionat els últims dies de l'actualitat informativa. Primer, el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, deixava anar aquesta afirmació en resposta a una pregunta del diputat del PSC, Francesc Vallès. A partir d'aquí, una allau de respostes, rèpliques i declaracions han inundat els mitjans de comunicació.

El ministre assegura que les seves paraules s'estan treien de context i les justifica dient que "la doble identitat no només enforteix i enriqueix, sinó que suposa un element afegit de riquesa cultural". Afegeix a més, que el que vol és que els alumnes catalans "siguin capaços de viure equilibradament l'orgull de ser espanyols i l'orgull de ser catalans". Aquests dies, a més, també hem escoltat tertúlies i debats, alguns dels quals culpaven a Catalunya de no voler parlar i d'imposar la independència.

Tot plegat, dos discursos que donen la volta a la realitat del nostre país. Des de la transició, Catalunya ha intentat fer-se un lloc dins de l'Estat espanyol sense plantejar seriosament la seva independència fins fa poc més d'un mes. La reforma de l'Estatut de Catalunya de 2006 o l'intent de pacte fiscal del President de la Generalitat, Artur Mas, en són dos clars exemples. En ambdues ocasions, així com també amb el debat sobre el català com a llengua vehicular a les escoles, l'estat no ha parat de posar entrebancs perquè Catalunya no pugui avançar.

Amb això però, no només s'amaga darrera paraules que tergiversen la realitat de Catalunya, sinó també sota la legitimitat d'una Constitució que cal entendre que no és intocable. Les lleis neixen amb un perquè, en un moment determinat i sota un context. És important que quan aquest context, aquest perquè o el moment evoluciona, les lleis també ho facin. No vulguem justificar-ho tot sota una nova dictadura legislativa perquè, recordem, en una democràcia, la sobirania recau en el poble. Convindria que aquells a qui la societat −sigui la catalana o la del conjunt de l'estat− ha donat el poder, recordessin que la seva feina és vetllar per les necessitats i les inquietuds del poble, siguin quines siguin i en el moment que sigui.

Lídia Raventós, redactora d'EduCa't amb qualitat!

dimarts, 16 d’octubre del 2012

Què és el projecte interdisciplinari?

Models educatius - Treballar per projectes no és un model educatiu en si mateix. El projecte interdisciplinari es pot incloure en els models educatius ja existents i posats en marxa. El treball per projectes parteix d’un tema que ha escollit l’alumnat o que el motiva d’una manera especial. A partir d’aquí aquest tema es treballa des de diferents àrees de l’escola, des de diferents punts de vista. 
 
Per al procediment, i un cop haguem escollit el tema, començarem la tasca plantejant interrogants i possibles respostes amb la col·laboració de tota l’aula. Amb l’ajuda de preguntes als pares, de consultes a les biblioteques, d'Internet i de totes les eines que trobin els nens i nenes arribarem a la resposta de totes les qüestions inicials. D'aquesta, els alumnes no aprenen només perquè el professor els hi diu que és així, sinó que interioritzen els coneixements a partir de la seva pròpia experiència.

Amb l’ús dels projectes interdisciplinaris, ajudem a activar el treball en grup, les competències comunicatives i la cooperació. Fem que l’alumne sigui el protagonista de l’aprenentatge. Motivem als nens i nenes a partir d’activitats didàctiques que surten de la rutina escolar i l’introduïm al mètode d’investigació científica.

Redacció EduCa't amb qualitat!

dilluns, 15 d’octubre del 2012

Convocats tres dies de vaga pels centres educatius de secundària

Actualitat - El sindicat d'estudiants ha convocat vaga per demà, dimecres i dijous a tots els instituts catalans en el context de protestes que s'estan duent a terme a tot l'Estat espanyol contra la reforma educativa del ministre José Ignacio Wert. Reivindiquen tant les retallades en educació en termes econòmics, com els canvis ideològics de la política del Partit Popular que, asseguren, està plantejant tornar al model educatiu del franquisme.

Aquesta convocatòria de vaga d'alumnes i professors tindrà especial rellevància dijous, ja que la Confederació Espanyola d'Associacions de Pares d'Alumnes (Ceapa), també ha donat suport a l'aturada de les classes. La Fapaes ha demanat, per primera vegada en la seva història, que els pares no portin aquest dia els seus fills als centres.

Aquesta és ja la segona vaga que convoquen els estudiants en aquest curs acadèmic. La setmana passada van ser els universitaris els que van protestar contra les reformes, les retallades i la pujada de taxes.

Redacció EduCa't amb qualitat!

divendres, 12 d’octubre del 2012

Teatre i música per al cap de setmana

Oci - Aquests cap de setmana us proposem quatre activitats culturals que podeu fer amb els vostres fills i filles amb l'objectiu de gaudir d'un dels millors espais que existeixen: el teatre. Localitzats a diferents indrets de Catalunya, entre dissabte i diumenge podeu anar a veure...

Els 3 porquets, un conte tradicional capaç d'entretenir a grans i petits. Dissabte hi ha tres sessions i diumenge dos a partir de les dotze del mig dia. Trobareu l'espectacle al Guasch Teatre de Barcelona (carrer d'Aragó, 140)

Blancaneus i els set nans, la història de la bella Blancaneus, la poma, la madrastra, el caçador i els set nans es representa a Parets del Vallès aquest diumenge a les sis de la tarda. Aneu al Teatre Can Rajoler (carrer de la Travessera, 1) i viviu aquesta magnifica història.

Passa un matí al teatre. Si el que voleu es convertir als nens i nenes en actors, no ho dubteu i aneu a Tarragona. Al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (Pl. del Rei, 5) reviureu el teatre dels antics romans i us podreu posar a la seva pell. Cada diumenge a les onze del matí.

I si el que us agrada és la música...no us perdeu el grup Macedònia, que actua el diumenge a les sis de la tarda a Manresa (Pg. de Pere III, 35) i no pareu de moure l'esquelet!

Que passeu un bon cap de setmana!


Redacció EduCa't amb qualitat!

dijous, 11 d’octubre del 2012

Sí a l'escola en català!


Opinió - Després d’aprendre què és la immersió lingüística en l’àmbit català i davant de les nombroses crítiques rebudes en contra d’aquest sistema, organitzacions no governamentals com Plataforma per la llengua i conjunt d’entitats cíviques com som escola van decidir redactar l’argumentarien suport del català com a única llengua vehicular a l’escola catalana. Dins d’aquest, onze raons per les quals defensar el nostre model educatiu tal com existeix actualment i com ho ha fet des de fa ja molts anys. En l’argumentari, també podeu trobar evidències de com els alumnes catalans tenen un bon nivell en ambdues llengües i són capaços d’expressar-se sense diferenciació.

Des d’EduCa’t amb qualitat! estem totalment a favor de la immersió lingüística, perquè no és només una llengua, és una cultura que té molts anys d’història i ha sobreviscut a moltes agressions tan dures com una dictadura. Un model educatiu que té resultats i aquests són més que bons. Un model educatiu que ha estat capaç d’ensenyar als alumnes que parlen el català a la llar, així com als que no ho fan. A més, un model que combina dues llengües, afavoreix a l’aprenentatge d’una tercera llengua.

Neus Jané, redactora d'EduCa't amb qualitat!

dimecres, 10 d’octubre del 2012

El ministre Wert: "El nostre interès és espanyolitzar els alumnes catalans"

Actualitat - “El nostre interès és espanyolitzar els alumnes catalans perquè se sentin tan orgullosos de ser catalans com de ser espanyols”. Així ha respost avui el ministre d’Educació, José Ignacio Wert, a la pregunta del diputat del PSC, Francesc Vallès, sobre les polèmiques declaracions de la setmana passada que relacionaven el creixement independentista a Catalunya amb el seu sistema educatiu.
Wert ha dit que el sistema educatiu català ha “facilitat l’ocultació de la història comuna” entre Catalunya i Espanya i que, a més, els elements més característics d’aquesta relació  “s’exageren fins a la caricatura”. Ha incidit, també, en l’ensenyament en castellà, una de les promeses electorals del PP. “Aquelles famílies que vulguin escolaritzar el seu fill en castellà tenen tot el dret a fer-ho i al govern [espanyol] li correspon fer efectiu aquest dret”, ha assegurat.
Per la seva banda, el diputat socialista, Francesc Vallès, ha defensat el sistema actual dient que “a Catalunya no s’adoctrina. Es forma i s’educa” i ha respost al ministre Wert acusant-lo d’estar “dividint entre catalans i espanyols, independentistes i no independentistes, entre bons i dolents”.

Redacció EduCa't amb qualitat!

dimarts, 9 d’octubre del 2012

Unes 200 persones es concentren contra la política de substitucions de mestres

Actualitat - Uns 200 mestres es van concentrar ahir dilluns a la plaça Sant Jaume de Barcelona per demanar al Departament d’Ensenyament que substitueixi les bases dels docents des del primer dia. Reclamaven també, que les substitucions siguin pel total de la jornada, i no pel 85% com s’està fent ara.

Els sindicats van convocar la mobilització per denunciar que aquest any hi ha aproximadament 2.000 docents interins i substituts menys que el passat treballant. Han recordat també, l’afectació que té pels alumnes que les baixes dels professors no es duguin a terme fins el desè dia.

Aquesta mesura ha sigut implantada pel govern espanyol i tot i que la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va assegurar que no la compliria estrictament, sí que ho està fent.

Redacció EduCa't amb qualitat!

La immersió lingüística arreu d'Espanya


Models educatius - Al finalitzar la dictadura de Franco, des de Catalunya es va lluitar molt per aconseguir que les competències educatives del país corresponguessin a la Generalitat. Aquesta lluita no va ser en va, Catalunya lluitava per preservar la seva llengua i la seva cultura. Així va arribar el model d’immersió lingüística. Es tracta, doncs, d’escolaritzar a tots els nens i nenes en català (tant si és la llengua materna, com si no) i aprendre-la en els primers anys d’escolarització. En el moment que els alumnes dominen aquesta llengua, es comença a introduir la segona, és  dir, el castellà. D’aquesta manera els estudiants acaben l’ensenyança obligatòria amb un bon nivell d’ambdues llengües. Aquest model ha resultat excel·lent tant a Catalunya com a les Illes Balears, però en altres comunitats autònomes d’Espanya s'ha optat per diferents estratègies.

La Generalitat Valenciana compte amb dos línies principals a seguir: la primera, un model totalment en castellà exceptuant la llengua valenciana a la pròpia assignatura; un segon model amb diferents variants amb introducció del valencià, però sense predomini per sobre del castellà. Aquests models educatius no han permès l’evolució ni la normalització del valencià tant com el català a Catalunya.

La situació dels territoris de parla euskera a Espanya (País Basc i Navarra) s’allunyà, també, de la immersió lingüística del nostre país. Molts experts no entenen com el basc ha pogut sobreviure tant anys, però ja durant el franquisme es van crear escoles clandestines anomenades ikastoles, on els alumnes rebien una educació exclusivament en euskera. Avui en dia encara existeixen i són, en general, centres concertats. A part de les ikastoles, l’ensenyament basc compta amb dos models més: el model exclusiu castellà, on l’euskera es parla només en la pròpia assignatura i el model mixt, on s’imparteixen la meitat de les classes en castellà i l’altra meitat en basc.

Font: Omnium

Redaccio EduCa't amb qualitat!

dilluns, 8 d’octubre del 2012

Ensenyament presenta un protocol perquè els mestres detectin els alumnes amb TDAH

Actualitat - La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va presentar un protocol per a la detecció i actuació del trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) per tal que els mestres puguin reconèixer aquesta patologia a l’aula i oferir l’atenció necessària als alumnes que la pateixen. L’acte es va dur a terme el passat divendres 5 d’octubre en l’obertura de la IV Jornada de TDAH organitzada per l’associació de TDAH de Catalunya que es va realitzar a l’Auditori del CosmoCaixa.

El protocol va adreçat a totes les etapes educatives, des de l’educació infantil fins als ensenyaments postobligatoris i el seu objectiu és oferir als mestres els recursos necessaris perquè coneguin els símptomes del TDAH, els observin a l’aula i puguin ajudar al seu diagnòstic. A més, els mestres també disposaran d’una sèrie d’instruments i de pautes per saber com atendre aquests alumnes i ajudar-los a seguir amb normalitat la seva escolarització.  Segons va dir Rigau “el mestre ha de tenir les eines per detectar els problemes i poder tractar-los perquè no creixin”.

 Redacció EduCa't amb qualitat!

divendres, 5 d’octubre del 2012

Festa Major de l'Eixample

Activitats - Aquest cap de setmana, la redacció d’EduCa’t amb qualitat! us proposa passar una bona estona a la Festa Major de l’Eixample, a Barcelona. Les festes van començar el 28 de setembre i finalitzen aquest diumenge. És un bon moment, doncs, per aprofitar els últims dies de gresca. Hi haurà activitats per a tothom i de tot tipus: activitats culturals, espectacles, activitats físiques, concerts i molt més per passar una bona estona junts petits i grans.

Avui mateix, a les sis de la tarda, trobareu activitats infantils dirigides tant a infants com a les seves famílies. Més tard, a dos quarts de set, es durà a terme un campionat d’escacs per a nens i nenes i per a adults.

Podeu consultar la resta d’activitats a aquest enllaç: http://w110.bcn.cat/Eixample/Continguts/Agendes/Multimedies/Fitxers/fmesquerra2012.pdf o dirigir-vos a la pàgina web de l’Eixample de l’Ajuntament de Barcelona.

Que passeu un bon cap de setmana!

 Redacció EduCa't amb qualitat!

dijous, 4 d’octubre del 2012

El model d'immersió lingüística es qüestiona de nou

Actualitat - El govern espanyol estudia la possibilitat de subvencionar escoles privades perquè imparteixin en castellà a Catalunya i les Balears, segons publicava el diari "El Mundo" aquest dimecres. La intenció del ministre d'Educació, José Ignacio Wert, és "resoldre el problema" que fa que "els pares d'algunes regions espanyoles no puguin escollir la llengua d'aprenentatge dels seus fills". La proposta, juntament amb les paraules del ministre que vinculava el creixement del sentiment independentista amb els continguts de l'ensenyament català, ha creat polèmica i crispació a tota la comunitat educativa.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va deixar clar que "no es separarà l'alumnat per raó de llengua" i que no es trencarà "la cohesió social". El president de la Generalitat, Artur Mas, va replicar també que "no entenen res ni volen entendre-ho" i va aprofitar per recordar que "amb la immersió lingüística, quan els nens surten, treuen una nota de castellà que està per sobre de la mitjana". D'altra banda però, el secretari d'Organització del Partit Popular, Carlos Floriano, discrepa i està convençut que trobaran fórmules perquè es pugui estudiar en castellà a Catalunya. 

Redacció EduCa't amb qualitat!

dimecres, 3 d’octubre del 2012

Qualitat educativa


Opinió - Ahir us vam explicar el model educatiu de l’aula inclusiva recollida dins de l’escola inclusiva. Aparentment, els resultats d’aquest model d’ensenyança semblen ser prou positius, però com en tots els aspectes de la vida, hi ha opinions per a tot. I és aquí on sorgeixen els dubtes sobre l’efectivitat d’aquest model: afavoreix a tots els alumnes? Endarrereix als nens i nenes amb millors habilitats? Col·lapsa al professor/a encarregat de la classe?

Especialistes de fora de l’àmbit pedagog han apel·lat que l’educació inclusiva pot desfavorir als estudiants autòctons sense necessitats educatives específiques argumentant que el seu ritme d’aprenentatge pot veure’s reduït. Tot i això, estudis realitzats per Grau (1998) o Jhon-son i Jhon-son (1986) demostren que tals alumnes rendeixen més a l’aula inclusiva i adquireixen valors que en el sistema educatiu diferenciat els hi manquen. Un altre dels inconvenients d’aquest mètode, és l’actual conjuntura econòmica: l’educació inclusiva exigeix la formació i el reciclatge del personal docent, noves infraestructures a l’aula i més d’un professor per aula, fins a tres. Aquestes exigències no són factibles actualment a causa de les retallades dutes a terme per la Generalitat de Catalunya.
 
En aquest moment, on s’ha demostrat que l’educació inclusiva afavoreix a tots els alumnes, cal que escoles i Govern vagin tots a una. Seguir lluitant en contra de les retallades, si, però també lluitar per la qualitat en l'educació catalana i pel millor model educatiu per als alumnes: per l’escola inclusiva. Per intentar que en un futur totes les escoles de Catalunya practiquin aquest tipus d’educació sense cap carència i amb una total eficàcia.

 Neus Jané, redactora d'EduCa't amb qualitat!

dimarts, 2 d’octubre del 2012

L'escola inclusiva com a opció

És evident que tots els nens són diferents, per això el sistema educatiu de cada país s’ha d’adaptar a les pròpies situacions. Ja fa 20 anys es va modificar l’antiga llei d’ensenyança, llei LOGSE, per tal de facilitar la inclusió dels nens amb necessitats educatives específiques. Avui es fa necessari que l’actual llei LOE s’adapti també a la inclusió dels nens immigrants que arriben a Catalunya, juntament amb la inclusió dels nens amb necessitats educatives específiques.

Fins fa una dècada aproximadament, les nostres escoles tenien un sistema d’educació diferenciat. Això significa que hi havia escoles ordinàries, escoles especialitzades en educació per als nens amb necessitats educatives específiques i els pocs immigrants que hi havien comptaven amb aules d’acollida, aules on hi havia professors que ajudaven als alumnes a posar-se al nivell dels seus companys, separats de l’aula ordinària.
Ara fa uns anys, les aules de les escoles catalanes es van començar a omplir de nens immigrants que venien de diferents cultures i mons; les aules d’acollida es van començar a col·lapsar i l’educació diferenciada començava a fer fallida. A partir del 2003 la Generalitat de Catalunya va començar a impulsar l’educació inclusiva i tres anys després, en el 2006, 111 escoles de Catalunya ja havien eliminat l’educació diferenciada. 

Les aules inclusives fomenten una educació en la qual tots els alumnes troben el que necessiten en el mateix espai, sense haver de desplaçar-se a una altra aula o centre. Per tant, hi conviuen nens i nenes sans, amb problemes físics, amb problemes mentals lleus i immigrants, compartint les mateixes eines amb un concepte compartit fonamental: la classe com a comunitat. Segons els directors del Center for Integrated Education and Community, Pearpoint i Forest, l’educació inclusiva es basa en un canvi d’actitud per part del professorat i de l’alumnat, una educació basada en valors i sobretot en considerar que la classe és un tot. 

Tot i això, i segons la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, l’actual llei d’Educació no té una aposta clara cap a l’educació inclusiva i deixa en certa arbitrarietat el fet d’adoptar una educació inclusiva o no. S’haurà de continuar considerant l’escola inclusiva com a opció voluntària per a les escoles.

Redacció EduCa't amb qualitat!